flag flag flag flag
banner

Værdihåndtering i hotelbranchen

PostImage

Tyveri er et ubekvemt ord, men ikke et fremmedord i hotelbranchen.  

Rigspolitiets opgørelse for d. 1 januar 2016 viser faktisk, at der blev anmeldt 1.383 episoder af medarbejdertyveri.

Det er det højeste tal registreret siden 2008, og hotelbranchen var en de hårdeste ramte industrier i Danmark

Kilde: Dansk Industri om medarbejdertyveri

I hotelbranchen er sager med intern tyveri og svind blandt medarbejdere desværre blevet et stort tema, og udviklingen vækker bekymring. Medarbejdertyveri sætter virksomheder, ledere og medarbejdere i ubehagelige positioner, hvor uprofessionel værdihåndtering kan have både sociale – og økonomiske konsekvenser.

Der opstår flere og flere tilfælde med sager, hvor der er tale om systematisk internt tyveri begået af medarbejdere, eller situationer hvor der tale om decideret misforståelser mellem medarbejdere og arbejdsgiver, og som ofte kan kategoriseres som mere uheldige episoder.  

Intern tyveri

Det er en svær størrelse

Den åbenlyse problematik ved intern svind og medarbejdertyveri er naturligvis de økonomiske konsekvenser. Mange hoteller lider alvorlige økonomiske tab, fordi der ikke altid bliver foretaget de nødvendige sikkerhedstiltag, når det kommer til medarbejderne. 

Men selvom økonomien spiller en rolle, så erfarer vi ofte, at de sociale konsekvenser kan være endnu værre. Det har enorm betydning for arbejdspladsen, da intern tyveri påvirker både arbejdsmiljø og -stemning. Mistillid blandt kollegaer og negativ arbejdsmoral op arbejdspladsen er nogle af de effekter, som opstår af sådanne episoder.

Hvad er så grunden til problemet? – Der kan generelt findes mange grunde, men det bunder ofte i, at det er et meget svært emne at tale om. Det er et tabu for mange virksomheder, og det kan også forekomme ubehageligt for både medarbejdere og arbejdsgiver. 

En af problemerne er også, at medarbejdertyverier har ingen fast form. Hvis man ikke får fastsat processer til håndtere disse sager, så bliver der tale om en vurderingssag, der åbner for anderledes fortolking blandt andre interessenter. Det kan handle om alt fra simple tyverier af kontorartikler, til mere alvorlige handlinger som f.eks. at tage penge fra kassen eller stjæle fortrolige dokumenter.

Alvorlighedsgraden er forskellig, men princippet om præventive processer er stadig det samme.

Værdihåndtering med Miladan

Selvom det skaber fremskridt at tale om problemet, så skal der også være et mere konkret tiltag. En præventiv sikkerhedsanordning, som har til formål at skabe større sikkerhed ved værdihåndtering blandt personalet. 

Miladan samarbejder med flere hoteller, hvor man har indført vores produkter som et led i deres sikkerhedspolitik. Problemet skal håndteres igennem forebyggende løsninger med redskaber, der sikrer en klar forståelse af transport, udveksling og opbevaring ved værdihåndtering.  

Selvom vi anbefaler flere løsninger, som vil fungere i samspil med hinanden, så investerer virksomheder ofte i sikkerhedsposer til værdihåndtering. 


Sikkerhedsposer - Værdihåndtering

Dokument- og værdihåndtering kan systematiseres grundigt og effektivt via sikkerhedsposer. Sikkerhedsposer giver en manipulationssikker og holdbar lukning. Uautoriseret forsøg på at åbne posen vil ikke kunne skjules, og skaber derfor en positiv præventiv effekt. 

Det er en unik kombination af høj sikkerhed og nem håndtering, som kan anvendes til transport af penge, opbevaring af dokumenter eller andre værdifulde genstande.

Hvis din virksomhed ønsker en skræddersyet løsning til jeres værdihåndtering, så kontakt venligst Miladan. 

Læs mere om sikkerhedsposer

Læs andre nyheder fra Miladan

Miladan · Ulvehavevej 42-46 · DK-7100 Vejle · Tlf: +45 7582 8300 · E-Mail: info@miladan.dk